پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261915
هيچ محدوديتي در عرضه شيرخشک با کدملي وجود ندارد
تاریخ انتشار : 1402/07/22 12:17:49
نمایش : 626
عرضه شيرخشک از امروز در حالي با ارايه کدملي در داروخانه هاي سراسر کشور آغاز شد، که به گفته مسئولان اين کار با هدف جلوگيري از قاچاق اين محصول انجام شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شيرخشک يکي از محصولات مشمول دريافت ارز يارانه‌اي (4200 توماني) در کشور است که تفاوت قيمت آن در داخلي با کشورهاي همجوار زمينه را براي قاچاق اين محصول فراهم کرده بود و همين امر مشکلاتي را در عرضه آن در برخي استان ها به دنبال داشت.

در اين راستا سازمان غذا و دارو از ماههاي گذشته عرضه شيرخشک متابوليک براي نوزادان خاص را به ارايه کدملي متقاضي محدود کرد و داروخانه ها ملزم شدند پس از دريافت کدملي متقاضي، آن را در سامانه مربوطه ثبت و محصول را به خريداران عرضه کنند.

اکنون در گام دوم ساماندهي شيرخشک در کشور، از امروز - 20 مهر - عرضه شيرخشک هادي (رگولاري) نيز در داروخانه ها منوط به ارايه کدملي از سوي خريداران است و داروخانه ها ملزم هستند پس از ثبت کدملي در سامانه تيتک، شيرخشک را به خريدار بفروشند.

آنطور که محمد آل بويه مديرکل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني و آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و دارو گفته، اين کار با هدف جلوگيري از قاچاق شيرخشک عادي (رگولاري) انجام شده است مسوولان داروخانه‌ها موظفند کدملي متقاضي را در سامانه سازمان غذا و دارو ثبت کرده و سپس شيرخشک را عرضه کنند.

در اين ارتباط منوچهر دادگرنژاد مديرکل فرآورده هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو نيز توضيح داد: ثبت سامانه‌اي شيرخشک‌ها کمک مي‌کند تا اين محصول از زنجيره تامين خارج نشود و به دست مصرف کننده واقعي برسد.

وي تاکيد کرد: يکي ديگر از دستاورهاي عرضه ساماندهي شده شيرخشک در کشور اين است که نياز واقعي کشور به اين محصول به صورت واقعي مشخص و بر اساس آن سياستگذاري مي شود.

دادگرنژاد با يادآوري اينکه تامين شيرخشک مورد نياز نوزادان کشور از دو مسير توليد داخلي و واردات انجام مي شود و در هفته هاي آتي با رفع مشکلات پيش آمده شاهد وفور آن در داروخانه هاي سراسر کشور خواهيم بود، اظهار داشت: به دليل ثبت نشدن فروش شيرخشک در سامانه سازمان غذا و دارو، شيرخشک توزيعي از زنجيره تامين خارج مي شدند و به دست مصرف کننده واقعي نمي رسيد.

اين مسئول در سازمان غذا و دارو يادآور شد: براي واردات شيرخشک از ارز دولتي 4200 توماني استفاده مي شود بنابراين اگر عرضه شيرخشک ساماندهي شود، مي توان از ارز آن نيز براي تامين ديگر محصولات دارويي بهره برد.

وي با بيان اينکه سقفي براي عرضه شيرخشک به خريداران تعيين نشده و داروخانه ها ملزم هستند پس از دريافت کد ملي، آن را به متقاضيان عرضه کنند، گفت: براي اتباع و افراد فاقد شناسنامه نيز از دستگاههاي ذي ربط خواسته ايم کدمجازي تهيه شود و در اختيار سازمان غذا و دارو قرار گيرد تا شير خشک مورد نياز اين گروه نيز تامين باشد.

پيشتر محمد پيکانپور مديرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در گفت و گو با ايرنا از افزايش توليد شير خشک در صنايع داخلي و تسريع روند واردات براي جبران کمبود آن در داروخانه‌ها خبر داده و گفته بود: بر اساس گزارش‌هاي موجود، اکنون در برخي استان‌ها و شهرهاي کشور کمبود شير خشک وجود دارد و در راستاي جبران اين کمبود، سازمان غذا و دارو افزايش توليد شيرخشک را به صنايع داخلي کشور فراخوان داده است تا به‌زودي اين مشکل برطرف شود.

وي اظهار داشت: در حال رايزني براي واردات شير خشک هستيم که به‌زودي به نتيجه مي‌رسد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html